Czym jest Hoshin Kanri?
Hoshin Kanri to wywodząca się z Japonii metoda zarządzania, stanowiąca menedżerski poziom filozofii Kaizen. Została rozwinięta w latach 1950-1981 i opiera się na integracji Zarządzania przez Cele (MBO) z cyklem PDCA (Planuj-Wykonaj-Sprawdź-Działaj), będącym fundamentem Ciągłego Doskonalenia. W latach 80. XX wieku system ten został zaadaptowany w krajach anglosaskich, a do firm, które odniosły sukcesy dzięki jego wdrożeniu, należą m.in. Hewlett-Packard, Procter & Gamble, Intel i Xerox.
Kluczowe zalety systemu Hoshin Kanri
Hoshin Kanri, uznawany za jeden z filarów TQM (Total Quality Management), łączy w sobie zalety zarządzania procesowego i Kaizen. Pozwala na:
- Bezpieczne planowanie osiągnięć (zarówno stopniowych, jak i przełomowych) oraz rozwój biznesu poprzez doskonalenie zarządzania.
- Eliminację tradycyjnych konfliktów i negocjacji między menedżerami, dzięki skupieniu na faktach i liczbach, a nie na indywidualnych ambicjach.
- Rozwiązywanie problemów bez obwiniania i dyskredytowania pracowników.
- Silne zaangażowanie kadry menedżerskiej.
- Skuteczną koncentrację działań przedsiębiorstwa na najważniejszych zadaniach i celach.
Jak działa Hoshin Kanri?
Podstawą skuteczności Hoshin Kanri jest praca menedżerów na wszystkich szczeblach z formularzami planistycznymi. Kluczowe jest jednak, aby pracownicy byli już zaznajomieni z koncentracją na procesie, a nie na sobie. Planowanie i ocena wyników odbywają się w zmodyfikowanym cyklu PDCA, gdzie okres planowania obejmuje rok obrachunkowy.
Ramowy schemat planowania Hoshin Kanri obejmuje:
- A (Act/Adjust) – Analiza i ocena dotychczasowych wyników.
- P (Plan) – Planowanie celów i środków na poziomie całej organizacji.
- D (Do) – Konkretyzacja polityki kierownictwa – przełożenie celów nadrzędnych na cele dla poszczególnych działów i zespołów. W tym procesie środki uzgodnione na wyższym szczeblu stają się celami na szczeblu niższym.
- C (Check) – Sprawdzenie, czy proponowane środki na niższych szczeblach przyczyniają się do osiągnięcia celów.
Istotnym elementem Hoshin Kanri jest również ciągłe doskonalenie samego procesu planowania, wzorowane na doświadczeniach Kół Jakości i systemu TQC.
Hoshin Kanri a hierarchia planowania
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod, hierarchia planowania w Hoshin Kanri nie opiera się na uzgodnieniach funkcjonalnych (przełożony – podwładny), lecz procesowych (proces – podprocesy). Doskonalenie procesu głównego odbywa się poprzez usprawnianie jego podprocesów, zgodnie z cyklem PDCA.
Podsumowanie
Hoshin Kanri to skuteczna metoda planowania strategicznego, która pozwala na osiąganie ambitnych celów biznesowych poprzez ciągłe doskonalenie procesów i zaangażowanie kadry menedżerskiej. Jej wdrożenie wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i kultury organizacyjnej skoncentrowanej na procesach.